Roel removebg 150x150
Benieuwd of zonnepanelen voor jouw bedrijf interessant zijn?

Bel 085-0655480 en spreek direct met onze expert Roel

Menu

Zonnepanelen bestaan al een tijdje. Maar met de brakke installaties waar milieuridders begin jaren 90 het verschil wilden maken, hebben ze weinig meer te maken. Installaties waar geen ondernemer brood mee op de plank kreeg, waarvoor je dus ook wel een heel groen hart moest hebben.

Nu, 25 jaar later, ontstaat er wel eens rancune bij De Groenen. Waar komt die massale interesse voor duurzame energie ineens vandaan? En waarom waren ze 25 jaar geleden niet geïnteresseerd? Het antwoord is simpel: zonnepanelen leveren inmiddels meer op dan ze kosten. En dan hoeft duurzaamheid ineens geen linkse hobby meer te zijn.

11 12 2018 fotoshoot Harderwijk grote bestanden LSfotografie 050 1

De businesscase verandert

Vanuit Zonnestroom Nederland zien we een aantal interessante trends:

  • De opbrengst per paneel gaat omhoog
  • Panelen worden goedkoper
  • Overige kosten nemen af

Nog maar 10 jaar geleden kostte 1 geïnstalleerde wattpiek meer dan 5 euro. Het rendement per paneel lag net boven de 12%. In 2018 ligt de kostprijs per geïnstalleerde wattpiek onder de 1,20 euro. Het rendement voor een standaardpaneel is ondertussen opgelopen naar 18%.

En de toekomst? In 2020 kost een geïnstalleerde wattpiek waarschijnlijk nog maar 1 euro. Het rendement van de panelen loopt mogelijk zelfs op naar 50%.

De overheid vs. het bedrijfsleven

Duurzame energie krijgt steeds meer aandacht. Overheden op alle niveaus hebben doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. En wie anders dan de burger en het bedrijfsleven moeten dat oplossen?

Er is geen tijd meer voor eventuele verongelijkte GroenLinksers om aan de kant te staan. De panelen vliegen als warme broodjes over de toonbank, investeerders bouwen grootschalige zonneparken en energiecoöperaties schieten als paddenstoelen uit de grond. En in de industrie…

Zonnepanelen voor de ondernemer

Tja, wat gebeurt er nu in de industrie? Er wordt nog maar weinig geïnvesteerd in zakelijke zonnepanelen. Terwijl industriële locaties zich juist heel goed lenen voor het opwekken van zonne-energie: grote platte daken, een hoog verbruik en voldoende kennis en ervaring over een goede businesscase.

De vraag blijft echter: hoe worden de belangen van de politicus vertaald naar de belangen van de ondernemer? Kunnen de klassieke ondernemerspartijen die brugfunctie vervullen?

De VVD en het CDA blonken 4 jaar geleden niet uit in hun duurzaamheidsdoelstellingen, maar zijn inmiddels helemaal om. Daarom krijgt de ondernemer duidelijk meer zin om mee te doen in de groene golf.

In de motieven klinkt het wel eens onwennig: “Ik ben helemaal voor duurzaamheid. Dat ik er geld mee verdien, is mooi meegenomen.”

Alsof er nog verantwoording nodig is om het één én het ander te doen. De tijd is rijp om de koe bij de horens te vatten: verduurzaming en ondernemerschap zijn de komende 10 jaar niet los van elkaar te zien. De remmende voorsprong is al voorbij. Met de huidige middelen, prijzen en opbrengsten is er geen betere tijd om te investeren. En dat geldt voor zakelijke groot- en kleinverbruikers.

Waar wacht je nog op?

We staan aan de vooravond van een grote, duurzame explosie van zonne-energie. De eerste tekenen zijn er, de verwachtingen uit het verleden zijn elke keer overtroffen en de impact gaat groter zijn dan ooit.

Een politieke partij zal er waarschijnlijk niet van komen, maar GroenRechts zal de komende 30 jaar een grote rol spelen. De vraag is alleen of jij jezelf er al toe rekent.

Marthijn de Jong bouw
Marthijn de Jong Buitendienst

Nieuwste artikelen